MESYUARAT MASCOM 2012
9 Oktober 2012-Lembaga Pelabuhan Johor telah menganjurkan Mesyuarat MASCOM
2012 bagi membincangkan isu-isu berkaitan Kod ISPS (International
Ship and Port Facility Security Code) di kemudahan Pelabuhan Perairan Johor.
Mesyuarat tahunan yang dipengerusikan oleh Maritime Transport Security Officer
(MTSO) iaitu Tuan Hj. Damon Nori Bin Masood ini telah dihadiri oleh 11 Maritime
Facility Security Officer (MFSO) di perairan Johor yang terdiri daripada Jeti Penumpang Tg. Pengelih, Terminal Feri Tg. Belungkor, Pelabuhan Tanjung
Langsat Sdn. Bhd, Johor Port Berhad, PGU Idemitsu, Malaysia Marine & Heavy Engineering (MMHE), The
Zon Ferry Terminal, Pelabuhan Tanjung Pelepas Sdn. Bhd, Tanjung Bin Power
Plant, ATT Tanjung Bin dan Terminal Penumpang Minyak
Beku. Mesyuarat ini turut
dihadiri oleh agensi penguatkuasaan seperti Pasukan Gerakan Marin Johor, Ibu
Pejabat Polis Daerah Pontian, Cawangan Trafik Kota Tinggi, Cawangan Trafik
Johor Bahru Selatan, Ibu Pejabat Polis Daerah Seri Alam, Ibu Pejabat Polis
Daerah Nusa Jaya, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri Johor, Jabatan Kastam Di
Raja Malaysia, Jabatan Imigresen, Jabatan Perikanan Negeri Johor dan Johor Port
Forwarding and Shipping Association (JPSFA).
Mesyuarat pada kali ini dihoskan oleh ATT Tanjung Bin sebagaimana
keputusan mesyuarat yang terdahulu dimana hos mesyuarat akan digilirkan antara
semua Faciliti selain Lembaga Pelabuhan Johor sendiri. Antara agenda yang
dibincangkan adalah perkara-perkara berbangkit yang melibatkan isu
penguatkuasaan Kod ISPS disemua kemudahan Pelabuhan yang telah mematuhi Kod
ISPS itu sendiri, isu keselamatan kapal-kapal diperairan Johor dan beberapa isu
baru yang akan ditimbulkan dalam mesyuarat ini. Dalam ucapan pembukaan
mesyuarat, MTSO (Pengerusi mesyuarat) telah menekankan beberapa isu baru
sebagai tindakan dan makluman semua yang hadir:
1.
Kajian
berkenaan peraturan kepada semua kapal yang membawa Pengawal Keselamatan
bersenjatapi yang ingin memasuki pelabuhan di Malaysia termasuk di Negeri
Johor- Jabatan Laut Malaysia sebagai Designated Authority (DA) dalam peringkat
akhir menyiapkan peraturan sebelum dibentangkan dalam mesyuarat bersama Majlis
Keselamatan Negara (MKN) untuk diluluskan.
2.
Penekanan
terhadap kes-kes ancaman lanun yang mula bergiat aktif di perairan Johor.
3.
Kes-kes
kecurian kabel didermaga beberapa Kemudahan Pelabuhan seperti di Pelabuhan
Tanjung Langsat Sdn. Bhd. dan Johor Port Berhad yang melibatkan kerugian
ratusan ribu Ringgit.
4.
Isu
jeti Persendirin yang belum dilesenkan tetapi menjalankan aktiviti tanpa
kebenaran. Banyak juga aktiviti kurang sihat dilaporkan membabitkan jeti
persendirian ini termasuk masalah PATI dan ‘bunkering’ haram.
5.
Pihak
DA telah mengarahkan MTSO memantau aktiviti Barter Trade di Johor yang mana
setelah dikenalpasti hanya JPB sahaja menjalankan aktiviti ini. Pihak DA
meminta aktiviti Barter Trade dipantau kerana kebanyakan kapal yang terlibat
tidak mematuhi Kod ISPS dan kawasan aktiviti Barter Trade sepatutnya diasingkan
dari Dermaga pelabuhan atas faktor-faktor keselamatan.
6.
Laporan
EPENS LPJ menunjukkan terdapat peningkatan pengisytiharan EPENS semenjak
dilancarkan oleh LPJ pada Februari 2012. Namun terdapat beberapa agensi
perkapalan yang masih kurang melaporkan kemasukan melalui EPENS. LPJ tidak
teragak-agak melakukan tindakan penguatkuasaan bersama JLM bagi tujuan
mengkompaun agensi perkapalan mahupun MFSO yang gagal mematuhi arahan ini.
Dalam mesyuarat ini juga, semua MFSO telah membentangkan Laporan
aktiviti KOD ISPS yang dijalankan di semua kemudahan masing-masing termasuk
Drill & Latihan, Security Incident Report (sekiranya ada), pindaan pada
MFSO, MFSP atau SoC, serta isu-isu baru yang ingin dibangkitkan. Kehadiran
agensi penguatkuasaan juga membolehkan beberapa perkara yang dibangkitkan dapat
dibancangkan dengan lebih berkesan. Seterusnya beberapa langkah baru perlu
diambil bagi meningkatkan keselamatan di Perairan Johor dan kemudahan pelabuhan
itu sendiri.
No comments:
Post a Comment